logo
اهداف و انتظارات آموزشی باغ‌آینه در این درس

اگر در درس پیشین، آشنایی‌زدایی را توضیح دادیم و با هم مرورش کردیم؛ با این هدف بود که سهراب سپهری را بیشتر و بهتر بفهمیم. حال با فهم مفهومی به نام «آشنایی‌زدایی»، به سراغ شعر سهراب می‌رویم و این آشنایی‌زدایی‌ها را در شعر سهراب می‌کاویم و به این پرسش می‌اندیشیم که سهراب چگونه تا این حد هنرمندانه، آشنایی‌زدایی‌ها را ساخته است و در شعر خود با هارمونی و هماهنگی به کار برده است.

انتظار باغ آنست که شما پس از خواندن این درس بتوانید درک عمیقی از مفهوم آشنایی‌زدایی در شعر سهراب داشته باشید و این مفهوم را برای درک راحت‌تر اشعار سهراب، در گوشه‌ای از ذهن خود نگه دارید.

فشار ذهنی هنگام مطالعه
نیاز به مشارکت شما
آشنایی‌زدایی در شعر سهراب سپهری

سهراب سپهری استاد برگزیدهٔ آشنایی‌زدایی در شعر معاصر است. او در شعر با در هم شکستن قواعد تکراری و خسته‌کننده و مبتذل، جهان نوینی می‌آفریند سرشار از امید، لبریز از زیبایی،....
ما در آن زمان از اشعار سهراب لذت می‌بریم که بتوانیم آشنایی‌زدایی‌های شعر او را تشخیص دهیم.
شما می‌توانید با توجه به ترکیب‌های زیر، واژگان تازه و معنای نو را در شعر سهراب دریابید و آشنایی‌زدایی را در آن‌ها می‌بینید:

درود
هنگام به کام
فرهنگ‌دوست عزیز
عضویت در باغ‌آینه، رایگان و سریع است و کافی‌ست برای خودتان نام و رمز عبور تعیین کنید.
شما با عضویت در باغ‌آینه، به بخشی از درس‌های باغ‌آینه دسترسی پیدا می‌کنید.
همچنین اگر از عضویت در باغ، رضایت داشتید می‌توانید با خرید اشتراک به تمام نوشته‌های اختصاصی باغ نیز دسترسی پیدا کنید.
دوست عزیز؛
اگر با باغ‌آینه آشنا نیستید و ترجیح می‌دهید درباره باغ بیشتر بدانید، می‌توانید بخش درباره ما را مطالعه کنید یا به نظرات دانشجویان باغ، نگاهی بیندازید و دقیق‌تر به این پرسش فکر کنید که آیا باغ‌آینه برای شما مناسب است یا نه؟

تمرین:
۱- عباراتی از خود بنویسید که در آ‌ن‌ها، آشنایی‌زدایی به کار رفته است؟ (لطفاً وقت بگذارید و در این باره بیندیشید و مثال‌های تازه از خودتان خلق کنید. دستِ کم میوه‌ها را در کمد و لباس‌ها را در یخچال بگذارید. تلویزیون را به پشت‌بام برده و کبوتران را به خانه بیاورید. به جای گوش کردن به رادیو، با گربه‌هاتان حرف بزنید!...)
۲- آیا کاری هست که به شکلِ آشنایی‌زدایی در زندگی خود انجام دهید؟

آیا خواندن این محتوا برای شما مفید بود؟

4 دیدگاه برای آشنایی‌زدایی در شعر سهراب سپهری