انیمیشن چیست

انیمیشن چیست ؟

انیمیشن چیست ؟

انیمیشن یکی از جدیدترین روش های فیلم سازی است که تحول عظیمی در این عرصه ایجاد کرده است. البته لازم است بدانید انیمیشن خود به تنهایی شاخه عظیمی است و با وجود گستردگی که دارد حال به رسمیت در جوامع هنری شناخته شده است و دنیای بزرگی را به خود اختصاص داده است.

اما به راستی انیمیشن چست که امروزه تمام جذابیت بصری و نمایش های بصری را به خود اختصاص داده است. اگر بخواهیم در یک جمله این حوزه هنری را تعریف کنیم باید بگوییم انیمیشن به مجموعه ای از ترفندهای گرافیکی گفته میشود که توهم حرکت را در ذهن مخاطب ایجاد میکند.

در واقع این شاخه گرافیکی حاوی روش هایی منحصر به فرد است که از مجموعه تصاویر ثابت که تنها تفاوت اندکی با یکدیگر دارند تصاویری متحرک ایجاد میکند.  همانطور که در قسمت فوق به این موضوع اشاره شد این شاخه هنری و گرافیکی تنها توهم حرکت را در ذهن مخاطبان ایجاد میکند. در واقع مجموعه تصاویر موجود ثابت هستند و شاید تفاوت های اندکی با هم داشته باشند اما به جهت حرکت بسیار سریع این تصاویر ثابت است که ذهن حالت حرکت این تصاویر را تجسم میکند. مطابق تحقیقات صورت گرفته در این شاخه گرافیکی این توهم دلیلی منطقی دارد و دلیل آن تنها بخاطر پدیده phi ( ماندگاری تصاویر ) میباشد. امروزه در ایران از انیمیشن با نام ” پویانمایی ” نیز یاد میشود.

امروزه پویا نمایی را در دو قالب آنالوگ و دیجیتال مشاهده میکنیم. به این معنا که در قالب آنالوگ و نوارهای ویدئویی به صورت فیلم متحرک موجود است و در قالب دیجیتال نیز به صورت ویدئو دیجیتال ضبط شده یا به عبارت دیگر ” Gif ” وجود دارد.

اما به نظر شما انیمیشن هایی که در دو قالب فوق تولید میشوند را چطور میتوان مشاهده کرد. امروزه روش های متعددی برای مشاهده انیمیشن وجود دارد. از جمله این روش ها میتوان به دوربین های دیجیتالی ، پروژکتورها ، رایانه ها و… اشاره کرد. البته یکی از متداول ترین روش های مشاهده پویانمایی امروزه ویدئو است.

همانطور که در ابتدای این مقاله به این موضوع اشاره شد در حالت کلی امروزه انیمیشن سازی به دو روش سنتی و دیجیتال انجام میشود. نوع مدن پویانمایی استاپ موشن نام دارد و در حال حاضر بسیاری از انیمیشنهای موجود با استفاده از این روش تولید شده اند. اگر چه پویا نمایی پیشرفت های داشته است اما نحوه ساخت انیمیشنها با همان قانون تصاویر ثابت است و حتی در شیوه مدرن نیز از این روش استفاده میشود. اما ادغام فریم ها و تصاویر ثابت اندکی تغییر کرده است و امروزه در پویانمایی دیجیتال از 20، 30 الی 60 فریم در ثانیه استفاده میشود واین امکان باعث پیشرفت چشمگیر انیمیشن سازی شده است.

ریشه یابی پویا نمایی چیست ؟

خب حال که اندکی با انیمیشن و انیمیشن سازی آشنا شدیم شاید برایتان سوال برانگیز باشد که اصلا انیمیشن از لحاظ لغوی چه ریشه ای دارد. در این قسمت اندکی در مورد واژه این شاخه گرافیکی توضیح میدهیم تا برایتان شفاف سازی شود.

در حالت کلی واژه انیمیشن ریشه ای لاتین دارد و در لاتین با ” animātiō ” معرفی میشود. اما معنای این واژه به زبان فارسی به معنای ” حرکت دادن تصویر ” یا همان تصاویر متحرک است.

اما واژه لاتین ” animātiō ” خود از دو بخش “animo”  و “-ātiō” تشکیل شده است . که هر دو جزء آن به خودی خود واژه های معنا دار است. “animo” به معنای به حرکت در آوردن تصویر و “-ātiō” فعلی به معنای انجام دادن است.

در حالت کلی واژه انیمیشن به معنای به حرکت درآوردن تصاویر و یا همان تصاویر متحرک است. اما اصطلاحی رایج تر در مورد انیمیشن به نام ” پویا نمایی تصاویر ” وجود دارد. امروزه در اکثر کتب گرافیکی از انیمیشن با واژه ” پویانمایی تصاویر ” یادمیشود.

تاریخچه انیمیشن سازی

تاریخچه انیمیشن سازی

همانند تمامی فیلدهای هنری انیمیشن نیز پیشینه و تاریخچه به خصوصی دارد. شاید عموم مردم بر این تصور باشند که پویا نمایی این هنر گرافیکی به تازگی روی کار آمده است و تاریخچه آن شاید به سال های اخیر بازگردد.

اما باید بگوییم اگر شما هم چنین تصوری دارید سخت در اشتباه هستید. تنها کافی است یک بار دیگر معنای انیمیشن را در ذهن خود تداعی کنید. ” انیمیشن سازی به معنای مجموعه روش هایی است که با استفاده از تصاویر ثابت تصاویر متحرک ایجاد میشود که توهم حرکت را در ذهن انسان خلق میکند. “

حال کافی است این تعریف را در گوشه ای از ذهن خود نگه داریم و تاریخ بشر را ورق بزنیم. با وجود این تعریف و تاریخ بشر به دوران ” نوسنگی غارها ” میرسیم. دقیقا پویا نمایی تصاویر از آن زمان وجود داشته است. در زمان نو سنگی بشر برای نشان دادن حیوانات از چند ردپای کنار هم استفاده میکرد. در واقع با نگاهی عمیق به نقاشی های آن دوره به خوبی معنای انیمیشن را درک خواهید کرد. زیرا این نقاشی ها نقش تصاویر ایستا و تکرار این تصاویر ایستا تداعی کننده حرکت است.

یافته های تاریخی به خوبی بیانگر این است که بشر در زمان نو سنگی به خوبی معنای انیمیشن را درک کرده بود و برای به کارگیری این روش جهت نشان دادن حرکت تمام تلاش خود را کرده است. اگر بخواهیم نشانه هایی ملموس از پویا نمایی را معرفی کنیم میتوانیم به سفالینه های شهر سوخته اشاره کنیم.

مجموعه سفالینه هایی که از شهر سوخته به جای مانده است به خوبی حاکی از به کارگیری این شاخه گرافیکی است. با نگاهی دقیق به این سفالینه های به خوبی به نقش هایی تکراری پی میبریم اما جالب است این نقش های تکراری آنچنان دقیق و هنرمندانه است که به خوبی میتوان هدف آن را درک کرد. جالب است آن زمان بشر با وجود آن که هنوز صحبتی از انیمیشن نکرده بود و هنوز شاخه هنری از پویا نمایی روی کار نیامده بود توانست با استفاده از تکرار تصاویر ایستا به خوبی محرک بودن را به نمایش بگذارد و البته بسیاری از قوانینی که امروزه تحت عنوان هنر گرافیکی پویانمایی از آن یاد میشود حاصل فکر برتر بشر در زمان نو سنگی است.

در تصویر زیر میتوانید نمونه ای از اولین انیمیشنهایی که تداعی کننده حرکت است و متعلق به نقاشی های موجود روی سفال های شهر سوخته میباشد را ملاحظه نمایید.

پویا نمایی

این انیمیشن به صورت نقوش پی دی پی و ایستا بر روی سفالها موجود است که در تصویر متحرک فوق تنها آن را به فرمت GIF به نمایش گذاشتیم تا قابل مشاهده در دستگاه های دیجیتال باشد.

و اما تصویر زیر نیز نمونه ی از انیمیشن فوق بر روی سفال است.

آثار پویا نمایی بر روی سفال

ابداع کننده پویا نمایی که بود؟

در مجموعه کلاس های انیمیشن سازی که در باغ آینه برگزار میشود همواره این موضوع سوال برانگیز است که ابداع کننده روش پویا نمایی و تصاویر متحرک چه شخصی بود.

اگر شما هم جزء این گروه از افراد هستید باید بگوییم باتوجه به تاریخچه ای که در قسمت فوق به آن اشاره شد نمیتوان از شخص به خصوصی به عنوان ابداع کننده انیمیشن نام برد زیرا همانطور که تاریخ گویا آن است انیمیشن ریشه در دوران قدیم بشریت دارد. شاید بهتر باشد ابداع کننده این روش گرافیکی را بشر در زمان نو سنگی دانست. گذشته از این مورد پس از دوران نو سنگی افراد بسیاری دقیقا در زمان های یکسان اقدام به انجام انیمیشن سازی کردند که نام بردن از اولین فرد اندکی دشوار است.

دستگاه هایی با استفاده از پویا نمایی

اما اگر بخواهیم اندکی در تاریخ حرکت کنیم و از دوران نو سنگی جلوتر رویم به ابزارهای به خصوصی برمیخوریم که به خوبی از تکنیک انیمیشن سازیدر ساخت آن استفاده شده است. در ذیل به برخی از این ابزار و دستگاه های بصری اشاره خواهیم کرد.

فریب بین

یکی از قدیمی ترین دستگاه هایی که بااستفاده از این روش گرافیکی جذاب به وجود آمده است فریب بین است. فریب بین در زبان لاتین با واژه ” فناکیستوسکوپ (phenakistoscope) ” معرفی میشود.

این دستگاه توسط یکی از مخترعین بلژیکی به نام ژوزف پلاتو در سال 1832 میلادی ساخته شد و در آن زمان مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفت.

نمونه ای از دستگاه فریب دهنده را در تصویر زیر مشاهده مینمایید. تصویر به خوبی حاکی از اجزاء سازنده این دستگاه است. همانطور که مشاهده میکنید فریب دهنده از دو صفحه دایره ای شکل تشکیل شده است که مرکز یکسانی دارند و توسط یک دسته نگهدارنده کنترل میشود. این دو صفحه که مرکز یکسانی دارند قابلیت چرخش به صورت همزمان را دارند.

فریب بین

اما این دو صفحه از لحاظ ظاهر اندکی با یکدیگر متفاوت هستند. یکی از این صفحه ها تعداد هشت روزنه باریک و بلند دارد و صفحه دیگر دارای هشت تصویر است که هر یک از آنها بیانگر مرحله مشخصی از یک حرکت است.

در حالت کلی این دستگاه فریب دهنده به جهت نشان دادن یک تصویر محرک ساخته شده است و برای این هدف از روش منحصر به فردی استفاده کرده است. مطابق توضیحات فوق متوجه شذیم که دستگاه فریب دهنده از دو صفحه دایره ای تشکیل شده است. که یکی از این دو صفحه دارای هشت روزنه میباشد.

برای درک ساز و کار این دستگاه تنها کافی است صفحه روزنه دار را به حرکت درآورد تا هر دو صفحه به صورت همزمان حرکت کرده و تصاویر در آینه های فریب دهنده ظاهر شوند و سپس به صورت متحرک به نمایش درآیند.

انیمیشن در زنده گرد 

یکی دیگر از دستگاه هایی که جزء نخستین دستگاه هایی است که در زمینه به کارگیری انیمیشن روی کار آمده است دستگاه زنده گرد است. نام دیگر زنده گرد زوتروپ (zoetrope) است.

قاعدتا این دستگاه نیز با استفاده از تصاویر ثابت توهم حرکت را در ذهن انسان ایجاد میکند. اما ساز و کار آن به شکل دیگری است. در این دستگاه نیز از یکسری نقاشی ها و تصاویر ثابت استفاده شده است. همانطور که تصویر زیر به خوبی حاکی از ساختار زنده گرد است مشاهده میکنید که این دستگاه متشکل از یک استوانه شیار دار است که در بدنه داخلی آن تعدادی تصاویر ثابت نقاشی شده است و با گردش استوانه این تصاویر ثابت به نحوی از قسمت های شیاردار استوانه دیده میشود که گویی یک تصویر محرک است.

 

زنده گرد

اگر بخواهیم درباره نخستین باری که از زنده گرد استفاده شد صحبت کنیم باید به سال های 1834 بازگردیم زیرا نخستین بار در آن سال ها بود که چنین دستگاهی مورد استفاده قرار میگرفت. مطابق تاریخ شخصی که نخستین بار در سال 1834 میلادی زنده گرد را کشف کرد شخصی به نام ویلیام هونر بود. البته در مورد نام مخترع زنده گرد روایت دیگری نیز وجود دارد و تعدادی این ابزار گرافیکی را به نام پیر جانس میدانند.

ورق های پویا نما

خب بالاخره نوبت رسید به یکی از ساده ترین ابزارهای انیمیشن سازی به نام ورق های پویا نما، همانطور که از نام این ابزار مشخص است این ابزار از تعدادی کاغذ کوچک تشکیل شده است که بر روی هر یک از این کاغذها نقاشی و تصاویر ثابتی کشیده شده است که با تکرار این کاغذها و سرعت بالای نمایش ذهن بیننده فریب خورده و این تصاویر ثابت را نوعی تصویر متحرک تجسم میکند.

نخستین بار از کاغذهای پویا نما در سال 1890 به عنوان یک ابزار سرگرمی استفاده شد. البته این سرگرمی در کشورهای اروپا و آمریکا رایج بود و نخستین بار افراد در این کشورها از این ابزار برای سرگرمی استفاده کردند.

 

سبک های انیمیشن سازی

سبک های انیمیشن سازی در دنیای هنر

خب تا به اینجای کار با انیمیشن و یا به اصطلاح بهتر پویا نمایی آشنا شده اید. حال بهتر است سراغ انواع تکنیک های پویا نمایی برویم.

امروزه عرصه انیمیشن سازی بسط و گسترش بسیاری یافته است به همین جهت این گرایش هنری به خودی خود دارای زیرشاخه های مختلف است. اگر بخواهیم به انواع تکنیک های انیمیشن سازی به طور کامل اشار کنیم مجبور به تهیه مقاله ای مجزا و طولانی خواهیم بود که خارج از حوصله این مقاله است. به همین جهت در این مقاله تنها به تکنیک های اصلی انیمیشن سازی اشاره میکنیم تا جوانب کلی این گرایش هنری برایتان آشکار گردد.

پویا نما کلاسیک

انیمیشن سازی کلاسیک

یکی از روش ها و سبک های پویا نمایی که از دیرباز در جوامع هنری وجود داشت و مورد استفاده قرار میگرفت انیمیشن سازی کلاسیک است. این نوع از پویا نمایی به صورت دو بعدی است. همانطور که مشخص است به جهت کلاسیک بودن این روش متریال مورد استفاده اندکی متفاوت است.

در این نوع از پویانمایی هنرمند برای توصیف اهداف خود از طراحی به صورت دستی استفاده میکند. به این صورت که طرح مورد نظر بر روی کاغذ ترسیم میشود و مجموعه ای از این کاغذها در کنار هم به صورت متحرک ظاهر میشوند.

در این نوع انیمیشن سازی هنرمند باید بسیار صبورباشد و با جزئیات بازی کرده تا بتواند نتیجه دلخواه را کسب نماید.

احتمالا هنگامی که با چگونگی این روش آشنا شدید به این فکر افتادید که امروز با وجود پیشرفت هایی که تکنولوژی داشته است دیگر کسی از آن استفاده نخواهد کرد. اما باید بگوییم بزرگان عرصه هنری انیمیشن سازی یا به اصطلاح انیماتورهای مشهور همگی در ابتدای کار خود از این روش کلاسیک استفاده کردند. در واقع تمامی اصول اولیه انیمیشن سازی در این روش نهفته است.

پویانمایی دیجیتال

خب پس از گذر اندک زمانی و با وجود پیشرفت هایی که تکنولوژی شاهد آن بود و بسیاری از ابزارهای دیجیتال روی کار آمد انیمیشن سازی دیجیتال ( یا کامپیوتری ) روی کار آمد.

در این سبک از پویانمایی انیماتور علاوه بر انیمیشن سازی دو بعدی از پویانمایی سه بعدی نیز استفاده میکند. قطعا این ترکیب اندکی به جذابیت انیمیشن افزایش میدهد.

اما عموما هنگامی که در کلاس های انیمیشن سازی از پویا نمایی دیجیتال صحبت میشود هنرجویان بر این تصورند که در این نوع از پویانمایی انیماتور دیگر با قلم و کاغذ فاصله خواهد گرفت. اما جالب است بدانید این سبک شباهت بسیاری به سبک کلاسیک دارد زیرا در این نوع نیز انیماتور از فریم های کاغذی به همراه طرح هایی دستی بهره میگیرد.

اما تنها تفاوت این سبک با سبک سنی در رنگ آمیزی است. در سبک سنتی رنگ آمیزی با استفاده از روش های سنتی انجام میشد اما در این روش از اسکن استفاده میشود در نتیجه رنگ آمیزی از طریق نرم افزارهای مختلف کامپیوتری انجام میشود.

قطعا واضح است که این سبک از انیمیشن سازی به خودی خود گستردگی بسیار زیادی دارد و شامل انیمیشن سازی دیجیتالی دو بعدی و سه بعدی میشود که باز هم این گرایش ها شامل زیر دسته های منحصر به فردی هستند. در مقالات بعدی در مورد انواع سبک های انیمیشن سازی به صورت مفصل تری صحبت خواهیم کرد وتک تک این سبک ها را با جزئیات بیشتر بسط خواهیم داد.

پویانمایی خمیری

کاراکترهای انیمیشن در دو سبک قبلی به وسیله کاغذ و قلم خلق میشد اما در این سبک از خمیر برای خلق کاراکترها استفاده میشود. در این روش انیماتور فریم های مختلف را حرکت میدهد و با استفاده از عکاسی پروسه انیمیشن سازی تکمیل میگردد.

این سبک از انیمیشن سازی اندکی تخصصی تر از دو مورد قبلی است زیرا در این سبک دقیقا همانند یک فیلم سینمایی عملیات نورپردازی و صدابرداری با حساسیت بالا انجام میشود.

انیمیشن سازی عروسکی

انیمیشن سازی عروسکی

این مورد نیز همانند سبک قبل انیماتور از ابزارهای جانبی همچون عروسک ها استفاده میکند. عروسک ها همچون خیمه شب بازی با استفاده از نخ های نامرئی کنترل میشوند.

عملیات پویانمایی نیز توسط تهیه فریم های مختلف با استفاده از فیلم برداری انجام میشود.

تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک

تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک

برای آنکه به خوبی بتوانید تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن را درک کنید کافی است با تعریف این دو فیلد هنری و گرافیکی آشنا شوید. به همین جهت در این قسمت اندکی در مورد این دو گروه هنری به صورت مجزا اطلاعاتی ارائه میدهیم.

موشن گرافیک

موشن گرافیک یکی از جذاب ترین گرایش های گرافیک است. در واقع از موشن گرافیک میتوان با عنوان گرافیک متحرک یاد کرد. در واقع موشن گرافیک یک نوع طراحی گرافیکی است با این تفاوت که به جای خلق یک تصویر این بار هدف خلق یک تصویر متحرک یا به عبارت دیگر خلق یک فیلم است. گویی در طراحی موشن گرافیک طراح از ابزارهای گرافیکی در محیط فیلم سازی استفاده میکند.

در موشن گرافیک طراح از مجموعه تکنیک های سینمایی ( همچون تکنیک جان بخشی به اشیاء ) بهره میگیرد تا یک ویدئو منحصر به فرد تولید کند.

انیمیشن سازی

در قسمت های ابتدایی این مقاله صریحتا به انیمیشن سازی اشاره شد و توضیحات مختلفی از این فیلد هنری ارائه شد. مطابق توضیحات فوق میتوان گفت انیمیشن سازی به مجموعه روش های گرافیکی گفته میشود که با استفاده از تصاویر ثابت و ساده تصویر متحرکی تولید میکند.

اگر هنوز هم با وجود این تعاریف تفاوت موشن گرافیک و پویا نمایی را متوجه نشده اید میتوانیم با یک جمله این دو گرایش هنری را از هم تفکیک کنیم. در واقع برای خلق آثار فیلم سازی به روش موشن گرافیک طراح مجبور به استفاده از انیمیشن است. در واقع برای فیلم سازی در موشن گرافیک مجبور به استفاده از انیمیشن هستیم.

پس با این تعریف به خوبی میتوان حس کرد این دو شاخه هنری در دل هم جای داشته و یکی تکمیل کننده دیگری است. عموما در موشن گرافیک طراح با استفاده از انیمیشن های کوتاه و به کار گیری روش های گرافیکی متداول فیلم های مختلف که عموما جنبه تبلیغاتی دارد خلق میکند.

با وجود آن که پویانمایی در دل موشن گرافیک جای دارد اما موشن گرافیک و انیمیشن تفاوت بارزی دارد که جالب توجه است.

همانطور که در قسمت فوق به این موضوع اشاره شد موشن گرافیک معمولا تولید فیلم با اهداف تبلیغاتی است پس قاعدتا فیلم نهایی از لحاظ زمانی بسیار کوتاه است، زیرا در تبلیغات از کوتاه ترین و صریح ترین مفاهیم استفاده میشود که با سرعت بیشتری اطلاعات به مخاطبان ارائه گردد. البته دلیل کوتاه بودن مدت زمان فیلم های حاصل از موشن گرافیک میتواند بخاطر شبکه های اجتماعی باشد که امروزه بسیار گسترش یافته است. در این شبکه های اجتماعی کاربران مدت زمان زیادی صرف مشاهده یک تبلیغ نمیکنند و این عامل مهم ترین دلیل تولید فیلم های کوتاه با استفاده از موشن گرافیک است. اما بر خلاف مون گرافیک که فرآیند آن فیلم کوتاه انیمیشنی است، انیمیشن سازی محصولی تولید میکند که مدت زمان بیشتری برای ارائه هدف و محتوا دارد.

  منبع : بلاگ باغ آینه

نظرتان را بنویسید

سبد خرید