آموزش طراحی موشن گرافیک

آموزش طراحی موشن گرافیک

آموزش طراحی موشن گرافیک با نرم افزار افترافکت یکی از دوره های آموزشی است که در باغ آینه ارائه می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما تماس بگیرید. بعنوان یک طراح موشن، ممکن است با نرم افزارهای مختلفی مانند  After Effects, Premiere Pro, Final Cut Pro و یا برخی نرم افزارهای ویرایش ویدئو مشابه دیگر کار کرده باشید. اما به عنوان یک هنرمند بصری، باید بدانید که اساس تکنیک های انیمشن طراحی گرافیک، تایپوگرافی و تئوری رنگ ها می باشد. با استفاده از این تکنیک ها و تلاش مستمر در طی آموزش طراحی موشن گرافیک، خواهید توانست خود را به سطح حرفه ای برسانید.

آموزش طراحی موشن گرافیک و برخی ازعادات هنرمندان بسیار موفق در زمینه موشن گرافیک

اول و مهم تر از همه: همواره سازمان دهی کردن را به یاد داشته باشید! علت این موضوع بسیار واضح است. دلیل اصلی این توصیه، همان چیزی است که افراد حرفه ای را از مبتدی جدا می کند.  این بدین معنی است که همه چیز در کارتان از فایل، پوشه، لایه، کلیپ، فیلم و هرچیز دیگری  باید یک ساختار، یک دسته، یک مکان و یک نام مشخص داشته باشد. شاید مرتب کردن این موارد کار خسته کننده ای باشد، اما اهمیت آن زمانی خود را نشان می دهد که در طولانی مدت باعث صرفه جویی در زمان شده و همچنین مانع از ایجاد خراب کاری در کارهایتان می شود. عادت کردن به سازمان دهی کارها، چه به صورت انفرادی کار کنید و چه به صورت تیمی، بسیار حیاتی می باشد. اگر پیش از این هیچ نظمی در کارهای خود نداشته اید بیایید از همین الان شروع کنید:

  1. پوشه ها و فایل ها را سازماندهی کنید. یک سیستم برای سازماندهی پوشه ها و فایل های خود ایجاد کنید. برای نمونه، هنگام شروع یک پروژه، یک پوشه اصلی ایجاد کنید که در آن همه چیز مربوط به این پروژه نگهداری شود. عکس ها، فایل های Illustrator، فایل های صوتی و تصویری که در پروژه نهایی ارائه می شود و همه مواردی از این دست، چیزهایی هستند که می توانید آن ها را به صورت فایل و پوشه در کار خود مرتب کنید و در این پوشه اصلی که ایجاد کرده اید قرار دهید. فایل های اصلی خود را با اعدادی بر اساس اولویتشان سازمان دهی کنید. به عنوان مثال، اگر فایلی دارای اولویت اول باشد، شماره فایل 001 و سپس تمام فایل های پس از آن با توجه به اولویت سلسله مراتبشان، شماره های بعدی را دریافت می کنند.
  2. پنل پروژه های شلخته را کنار بگذارید. لایه ها و ترکیب های خود را با برچسب و رنگ مرتب کنید تا پنل پروژه را به صورت منظم و با ظاهر بصری متمایز از یکدیگر نگه دارید. به عنوان مثال، شما می توانید لایه های مختلف را با کمک رنگ های گوناگون طبقه بندی کنید، به طوری که حتی اگر شما 100 لایه در پنل خود داشته باشید به جای سردرگم شدن در لایه های مختلف، به راحتی و با یک نگاه می توانید آنچه را که می خواهید پیدا کنید.
  3. طبقه بندی فیلم ها (Footage). به همین ترتیب، وقتی که نوبت به فیلم ها رسید، آن ها را مانند عناصر صوتی و گرافیکی با رنگ های مختلف مشخص کنید. وجود کلیپ ها با دسته بندی رنگی متفاوت، به شما اجازه می دهد بلافاصله آنچه را که در جدول زمانی نیاز دارید را مشاهده کنید و تمام عناصر موجود در ویدیو را دنبال کنید.
  4. دسته بندی ویدئو کلیپ ها. نام کلیپ ها و مکانشان را در دسته بندی قرار دهید.

اگر نیاز به توضیحات بیشتر و دقیق تر در مورد چگونگی تسلط  بر موارد آموزش طراحی موشن گرافیک دارید، می توانید ما را در ادامه این مطلب دنبال کنید.

رشد مداوم. هنر دیجیتال شاخه ی جدیدی از هنر به شمار می رود که همیشه با تکنولوژی در ارتباط می باشد. به عنوان یک هنرمند گرافیک، اگر می خواهید در این هنر باقی بمانید، باید با تکنولوژی فعلی و در حال ظهور این رشته هماهنگ باشید. اگر جزو پیروان و دنبال کنندگان طراحان مطرح و کارکشته هستید، پیوسته تلاش کنید مهارت های تکنیکی و تکنولوژی را که در کارهای آنها می بینید یادبگیرید و یا آن را در خود بهبود ببخشید. به این ترتیب می توانید نه تنها سبک خود را با الهام گرفتن از تکنیک های جدید بهبود بخشید، بلکه آماده خواهید شد که اگر در بازار تغییراتی به وجود آمد، به دلیل کمبود مهارت آن را از دست ندهید.

در اینجا چند راه برای کسب عادات مفید در زمینه موشن گرافیک، که به طور سیستماتیک مهارت های گرافیکی شما را بهبود می بخشند اشاره می کنیم:

  1. همواره خود را برای به دست آوردن مهارت در برخی یا همه نرم افزارهای زیر به چالش بکشید:

Photoshop, Illustrator, Adobe After Effects, Premiere Pro, Final cut pro, Cinema 4D

و حتی توسعه Game، موتورهای render 3D مانند: Ocane و .Vary

  1. پیشنهاد دیگر این است که حداقل بر روی یکی از نرم افزارهای ویرایش عکس و ویدئو تمرکز داشته و بر روی کار با آن به صورت حرفه ای بسیار تمرین کنید.
  2. گردش کار مناسب جهت انتقال کارهایتان از یک نرم افزار به نرم افزار دیگر را خوب یاد بگیرید. این امر به سرعت روش کاری شما را ساده می نماید.
  3. پلاگین ها، اسکریپت ها، ابزارها و برنامه های محبوب جدید را بشناسید.
  4. هر گونه شکاف و نقص در دانش خود در زمینه ی طراحی گرافیک، تایپوگرافی، و تئوری رنگ ها را با مطالعه و یادگیری کاملا پر کنید. این کار برای بهبود تخصصتان و جهت دهی به افکارتان در رشته های هنری و حتی برای طراحی کلاسیک بسیار مفید بوده و مطلقاً هیچ ضرری ندارد.
  5. به دنبال درس ها و مباحث جدید در آموش طراحی موشن گرافیک باشید و حداقل به صورت هفتگی و مداوم بر روی آن ها کار کنید.

با روند موجود همگام شوید.

در این قسمت مواردی را ذکر می کنیم که می توانید به صورت منظم انجام دهید:

  1. برخی شبکه ها طراحی را دنبال کنید و از جدیدترین و پیشرفته ترین اخبار و اطلاعات در این حوزه مطلع شوید.
  2. همواره هنرمندان و پروژه های بزرگ و مهم در زمینه موشن گرافیک را دنبال کنید.
  3. به طور دوره ای اطلاعات خود را با مرور و بروزرسانی از طریق کتاب ها و مجلات در بخش هنر و طراحی بهبود بخشید. همچنین می توانید اشتراک چند مجله و روزنامه معتبر هنری را خریداری کنید.

حفظ اصالت

در آموزش طراحی موشن گرافیک پیشنهاد ما به همه هنرجویان در این زمینه حفظ اصالت خود است. در بین طراحان، بهترین طراح موشن گرافیک کسی است که علی رغم وجود به روز ترین اطلاعات، آشنایی با بهترین نرم افزار ها و برخورداری از اطلاعات کامل در این زمینه، باز هم در خلق یک اثر هنر، استایل درونی و ذاتی خود را در آن پیاده نماید. سبک شما امضایتان خواهد بود، بنابراین اصالت خود را با مخلوط کردن کورکورانه با کارهای دیگران کمرنگ نکنید. در عوض برای تبدیل شدن به یک هنرمند شناخته شده در کنار  آشنایی با روندهای جدید و الهام گرفتن از آن ها، با استفاده از تفسیر سبک منحصر به فرد خود، آثارتان را برجسته نمایید.

آموزش طراحی موشن گرافیک

نحوه ارائه ی کارها و فعالیت هایتان یک هنر است، این هنر را به درستی را بیاموزید

فرقی نمی کند که خودتان را به عنوان یک شخص درون گرا به حساب بیاورید و یا اینکه اساساً در برقراری ارتباط با دیگران، انسان موفقی به شمار بروید، درهر حال هنگامی که پا به این عرصه می گذارید باید فوت و فن ارائه کردن خودتان و کارهایتان را به خوبی یاد بگیرید. به یاد داشته باشید عصر امروز، عصر دیجیتال است، ما در دنیای دیجیتال زندگی می کنیم، و این شاخه یعنی موشن گرافیک یکی از شاخه های علم دیجیتال است، پس چندان دور از ذهن نیست که ادعا کنیم برقراری ارتباط و مناسبات اجتماعی که در شبکه های مجازی نقشی بسیار تعیین کننده در پیشرفت فعالیت های شما و شناساندن کارتان ایفا می کنند. باید به خوبی باد بگیرید که چگونه کارهای تان را در این فضا عرضه کنید و با دیگران در تعامل باشید. در حقیقت، هنگامی که پا به این رشته می گذارید، نمی توانید ادعا کنید علاقه ای به فعالیت در شبکه های مجازی ندارید، زیرا پیشرفت کارتان در گرو یاد گرفتن همین مهارت هاست.

برای ارائه ی آثار و کارهایتان نباید افراط و تفریط داشته باشید، نه به حدی شلوغ و بی پروا و با مقادیر قابل توجهی از حس خود شیفتگی که دیگران نسبت به کارتان دارای جبهه گیری شوند، و نه بسیار فروتنانه و بی اهمیت نسبت به هنرتان که ارزش آن را برای دیگران پایین بیاورد. در حقیقت ارائه و عرضه ی هنرتان باید به ضرورت بسیار ظرافتمندانه و همراه با درک و هوشمندی، سلیقه،  زیرکی و استراتژی هدفمند انجام شود.

در ادامه چند روش موثر برای ساختن روحیه ای قدرتمند برای ارئه ی خود را معرفی می کنیم:

زمانی را برای حضور قدرتمند و مداوم در فضای مجازی سپری کنید. شاید چنین فعالیتهایی برایتان غیر عادی و عجیب به نظر برسد، اما به خاطر داشته باشید که قرار است یک برند باشید، بنابراین باید مانند یک برند رفتار کنید. پروفایل اکانت هایتان در فضای مجازی را از نو به روز آوری کنید و سعی کنید با همدیگر تناسب داشته باشند. بهترین کار استفاده از عکس یا user name مرتبط با هم است تا نشان دهد همه این ها متعلق به شما بوده و نشان دهنده فعالیت تان باشد.

نمونه کارهایتان را در سایتهای مطرح در زمینه گرافیک و فعالیتهای بصری مانندBehance ،Dribble و  Deviantبه اشتراک بگذارید. همچنین به اشتراک گذاری ویدئو در سایت هایی چون Vimeo و Youtube ایده ی بسیار مناسبی خواهد بود. برای انجام این کار ها بهتر است به طور کامل تنبلی و خجالت را کنار بگذارید.

نباید انتظار داشته باشید که رسانه ها و فعالان فضای مجازی به دنبال شما بگردند و پیدایتان کنند، بلکه خودتان باید برای معرفی خود پیش قدم شوید. سعی کنید در محیط های عمومی که نسبت به حضور در آنها حس خوبی دارید و از آنها انرژی و بازخورد خوبی می گیرید فعالیت بیشتری داشته باشید. محیط هایی که در آن ها ارزش کار شما را درک می کنند.

همچنین سعی کنید نحوه برخورد با افراد در محیط های اجتماعی، واکنش به انتقاداتی که انجام می دهند یا نظراتی که در مورد کارهایتان ارئه می کنند را یاد بگیرید. اگر بدانید با این افراد چگونه برخورد کنید، مطمئناً در مواجهه با مشتریان واقعی در دنیای حقیقی هم بسیار راحت تر برخورد خواهید کرد.

در پایان بد نیست به این نکته هم اشاره داشته باشیم که منظور از این حرف ها این نیست که برای معرفی خود به دیگران به دنبال کمپین های تبلیغاتی باشید یا بیش از حد خود را درگیر فعالیت در فضاهای مجازی کنید، بلکه مقصود این است که یک برنامه منظم و از پیش تعیین شده برای حضور در رسانه های آنلاین و معرفی خود و فعالیت هایتان بچینید و سعی کنید به آن پایبند باشید. برنامه ای که نسبت به آن حس خوبی داشته باشید و به گونه ای نباشد که بیش از پرداختن به حرفه اصلی تان که هنر موشن گرافیک است، در گیر فعالیت در فضای مجازی شوید!

 آموزش طراحی موشن گرافیک از لحاظ یادگیری نرم افزارهای مرتبط با آن موضوعی ساده به نظر می رسد، اما آشنایی با هنری که در آن نهفته است شاید موضوعی با پیچ و خم های فراوان باشد. بنابراین گام نهادن در این حوزه هنری نیاز به فعالیت مستمر و تلاش زیاد هنرجو خواهد داشت.

منیع: سایت باغ آینه

نظرتان را بنویسید