logo

آشنایی با کافه پرسش

کافه پرسش دعوت به گفتگو بدون دیدگاه
آشنایی با کافه پرسش

دوازده سال بود که کلاس بحث آزاد در باغ‌آینه برگزار می‌شد. این دوره به این صورت برگزار می‌شد که هر کدام از ما، پرسشی را مطرح می‌کردیم و پرسش‌ها را به رأی می‌گذاشتیم. هر پرسشی که رأی بیشتری می‌آورد، دربارهٔ آن گفتگو می‌کردیم. 

چرا در باغ‌آینه، کلاسِ بحث آزاد برگزار می‌شد؟

تصور کنید که سالهای طولانی هر هفته، یکبار دور هم جمع می‌شدیم تا فقط بپرسیم و بپرسیم. چرا این کار را می‌کردیم؟ زیرا در باغ‌آینه، پرسش جایگاهِ ویژه‌ای دارد. همانطور که این متن را می‌خوانید به عکس پایین نیز نگاهی بیاندازید (پیشنهاد می‌کنیم نه یکبار بلکه چندبار نگاهش کنید.) و همزمان دقّت کنید که در تمام دوره‌های باغ‌آینه، تأکید بر این موضوع می‌شود که بسیار بپرسید و بپرسید و بپرسید. حتّی تمرین‌هایی از درس‌ها به این موضوع اختصاص پیدا کرده است. حتّی اگر پادکست باغ‌آینه (باغ‌کست آینه) را شنیده باشید؛ بر محور پرسش‌ها می‌چرخد.

دورهٔ بحث آزاد نیز با همین هدف برگزار می‌شد؛ اینکه انسان‌های متفاوت با جنسیت، شغل، دیدگاه، سن، قومیت متفاوت بتوانند کنار هم بنشینند و درباره یک پرسش گفتگو کنند و تنوّعی از دیدگاه‌ها را بشنوند.

به مرور زمان تصمیم گرفتیم تا نام «بحث آزاد» را به «کافه پرسش» تغییر دهیم؛ به این دلیل که:

  • فضایی که بحث آزاد در آن برگزار می‌شد، در گذشته در میان کتاب‌ها برگزار می‌شد امّا تصمیم گرفتیم تغییراتی ایجاد کنیم و در حال حاضر در فضایی برگزار می‌شود که شبیه یک کافهٔ کوچک و البتّه همچنان در میان کتاب‌ها برگزار می‌شود.
  • کلمهٔ «بحثِ آزاد»، اگرچه کلمهٔ درستی بود امّا ارادتِ باغ‌آینه‌ای‌ها را نسبت به «پرسش» و «پرسیدن» نشان نمی‌داد.
  • در نهایت «کافه پرسش»، محتوای این کلاس‌ها را نیز به صورت شفاف‌تر منتقل می‌کند؛ فضایی که در آن پرسش‌های اساسی خود را مطرح می‌کنیم.

کافه پرسش باغ‌آینهکافه پرسش باغ‌آینه

ما در «کافه پرسش» به چه موضوعاتی می‌پردازیم؟

در این کافه به پرسش‌هایی می‌پردازیم که:

  1. قابل انتشار باشند :)
  2. ارزش فکر کردن به صورت دسته جمعی را داشته باشند

معنای مورد اوّل برای همگان روشن است امّا درباره مورد دوم بهتر است توضیح بدهیم که گاهی پرسش‌هایی که به آن‌ها می‌اندیشیم؛ فقط برای خود ما ارزشمند هستند و دغدغه دیگران نیستند مثلاً اینکه من امروز شام چه چیزی بخورم؟ یا در مهمانی چه لباسی بپوشم؟ حداقل در همین سطح ظاهری، دغدغهٔ دیگران نیستند امّا مثلاً اگر پرسش اول را به این صورت مطرح کنیم که آیا واقعاً گیاهخواری بهترین گزینه است؟؛ احتمالاً دغدغهٔ افراد بیشتری را پوشش می‌دهد.

پس برای استفادهٔ مفیدتر از زمان، پرسش‌ها را به شیوه‌ای مطرح می‌کنیم که دغدغه تعداد افراد بیشتری باشند.

چه کسی پرسش‌ها را مطرح می‌کند؟

همهٔ ما! گاهی پرسش‌ها را باغ‌آینه مطرح می‌کند و گاهی نیز شرکت‌کنندگان. برای مثال در پایین همین نوشته، تمرینی وجود دارد که همه شما عزیزان می‌توانید پرسش‌های مورد علاقهٔ خود را مطرح کنید و در جلسات بعدی به ترتیب به بسیاری از آن‌ها جداگانه می‌پردازیم. حتّی گاهی، برخی از اهالی باغ‌اینه در روزهایی که ما را دیده‌اند، پرسشی را با ما مطرح کرده‌اند که به نظر ما پرسش ارزشمندی بوده‌است و به همین ترتیب آن‌ها را نیز در این بخش با شما مطرح می‌کنیم.

کافه پرسش برای چه کسانی مفید است؟

انسان‌هایی که کنجکاو و تشنهٔ پرسیدن و گفتگو کردن هستند

انسان‌هایی که با شنیدن دیدگاه‌های متفاوت، راه‌های جدیدی در ذهن و قلبشان گشوده می شود

انسان‌هایی که می‌خواهند متعصّب نباشند

انسان‌هایی که علاقه‌مندند تا دموکراسی را تمرین کنند.

انسان‌هایی که می‌خواهند تفکر خلاق را تمرین کنند و به یک موضوع از زوایای گوناگون نگاه کنند

چگونه می‌توان در این دوره شرکت کرد؟

جلسات مجازی در وبسایت برگزار می‌شود و هربار پرسشی منتشر می‌شود و همهٔ افراد در تمام دنیا می‌توانند به رایگان در گفتگوها شرکت کنند و پاسخ خود را ارسال کنند و و دیدگاه خود را بیان کنند و دیدگاه‌های دیگران را نیز مورد مطالعه قرار دهند. 

جلسات حضوری «کافه پرسش» نیز در زمان برگزاری از طریق همین وبسایت اعلام می‌شوند و در همان زمان می‌توانید؛ شرایط ثبت‌نام و میزان ظرفیت جلسات حضوری را مطالعه بفرمایید.

تمرین:

اگر شما می‌توانستید که فقط یک پرسش در جهان مطرح کنید؛ آن پرسش چه بود؟

آیا خواندن این محتوا برای شما مفید بود؟