logo
دَمی پیشِ دانا

زندگی ما کوتاه نیست، ما خودمان با کارهای عاطل و باطل، بی‌توجهی به ضرورت‌ها و اولویت‌ها، دنبال کردن چیزهای بیهوده و اشتباه، سر باز زدن از وقت‌گذاشتن و پرسیدن از خودمان که چه چیزهایی حقیقتاً مهم‌ترین هستند و با گفتن این جملهٔ طنزآمیز که «واقعاً وقت کم می‌آورم!»...، زندگی را کوتاه می‌کنیم.

متعهّد شدن به کارهای غیرضروری، انجام کارهایی که ذاتاً بیهوده و بی‌فایده هستند، گرفتار شدن در روزمرّه‌گی‌ها و .... چقدر عمرِ ما را کوتاه می‌کند؛ از ترافیک و جنگ و دعوا و تماشای تلویزیون و ... تا بحث‌کردن با آدمیانی که در حماقت و بلاهت و جهالت و .... تجربه‌های عالی کسب کرده‌اند و دربارهٔ هرآنچه هیچ دانشی ندارند، خوب حرف می‌زنند...؛ در کوتاه شدنِ عمر ما، تأثیر دارد.

حالا اگر بخواهیم؛ این عمرِ کوتاه را کوتاه‌تر نکنیم، یکی از کارهای شایسته‌ای که می‌توانیم انجام بدهیم، نشستن در پیشِ دانایان است و دانایان کسانی هستند که در آبادی جهان و انسان شدنِ انسان، مؤثّر بوده‌اند.

آنانکه:

  • یادگرفتن را تعطیل نکرده‌اند و آن را فرایندی دانسته‌اند که در سراسر عمر، تداوم می‌یابد. 
  • نادانی و تلاش نکردن برای دانایی را مانند گوری دانسته‌اند که فردِ زنده، خود را در آن می‌افکند.
  • برای زندگی، معنایی جسته‌اند و هدفی عالی در نظر آورده‌اند و به شکوفایی انسان، امید بسته‌اند و با دانایی، در برابر لشکر نادانی ایستادگی کرده‌اند و از ذهنِ خویش در برابر ناملایمات، حفاظت کرده‌اند.
  • شیرین‌دهنان، پاکدلان، کاشفانِ حقیقتِ زندگیِ انسان بوده‌اند و به «تراکنشِ» عمر خویش بیشتر از «تراکنشِ» کارت بانکی خود(!)، اندیشیده‌اند.

آنان هستند که دست ما را می‌گیرند و ما را از فاضلابِ غفلت به گلستانِ حکمت می‌برند. و مزّه‌ٔ شیرینِ فهمِ معنای زندگی را به ما می‌چشانند. 

و آشنایی با دانایان، زمانی امکان‌پذیر است که ما دَمی، دستِ کم دَمی در هر روز پیش اینان بنشینیم؛ اینان که «وارثِ آب و خرد و روشنی‌اند». معرفی دوره دمی پیش دانا

ما در دوره‌های «دمی پیش دانا» چه خواهیم کرد؟

ما در هر دوره یک شاعر یا یک نویسنده و انسان فرهیخته را انتخاب می‌کنیم و به سراغ او می‌رویم و در کنار او می‌نشینیم و ایشان را مورد مطالعه کامل و عمیق و دقیق قرار می‌دهیم. 
برای این مطالعه عمیق:

 به سراغ شعرها و نوشته‌های فراوانی از او می‌رویم و و با خوانشِ درست نوشته‌هایشان آشنا خواهیم شد. 

 سپس معنا و مفهوم اشعار و جملات و واژگان را به صورت عمیق مورد مطالعه قرار خواهیم داد.

 به پرسش‌های فراوانی درباره ایشان پاسخ خواهیم داد [از زندگی تا نقدها].

در نهایت با ذهن و زبان ایشان آشنا خواهیم شد و با چشم‌های او به زندگی و هستی نگاه خواهیم کرد. 

در اولین دورهٔ دمی پیش دانا در کنار سهراب سپهری خواهیم بود و با نگاه او به زندگی آشنا خواهیم شد.

دوره‌های «دمی پیش دانا» برای چه کسانی مفید است؟

انسان‌های که می‌خواهند یکبار برای همیشه مولانا، سهراب سپهری، حافظ و ... را به صورت عمیق مطالعه کنند. 

انسان‌هایی که علاقه‌مند به شناخت جهان‌بینی‌های خاص دارند. 

انسان‌هایی که به نگریستن به یک موضوع از زاویه‌های جدید علاقه دارند. 

 انسان‌هایی که در حوزه ادبیات فارسی کار می‌کنند یا به این حوزه علاقه‌مندند (از معلّمان تا دانشجویان و منتقدان).

انسان‌هایی که می‌خواهند با ایران و شاعرانِ ایران آشنا شوند و سرمایه‌های ایران را بشناسند و در همه جای جهان افتخار کنند که ما این چنین سرمایه‌های درخشانی داریم.

دوره‌های «دمی پیش دانا» برای چه کسانی مفید نیست؟

 انسان‌هایی که هیچ علاقه‌ای به ادبیات ندارند یا هیچ علاقه‌ای به تغییر نگاه خود به زندگی ندارند.

دورهٔ «دمی پیش دانا» چه تأثیری بر زندگی من دارد؟

دانایانِ این سرزمین، میراث ارزشمندی برای ما هستند که از روزگاران دور و نزدیک برای ما حفظ شده‌اند.درست خواندن اشعار و فهم دقیق گفته‌ها و نوشته‌های دانایان این سرزم، ساده‌ترین کاری است که یک فارسی‌زبان برای نگهداشت این میراث ارزشمند می‌تواند انجام دهد و ساده‌ترین تاثیر این دوره‌ها نیز همین خواهد بود.

 با زاویه دید آن‌ها آشنا می شویم و تنوعی از دیدگاه‌ها را در مواجهه با مفاهیم زندگی، مرگ، عشق، تنهایی و .. می‌شناسیم و می‌فهمیم.

 به دقت متوجه می‌شویم که چگونه می‌توان ادبیات را در زندگی روزمره، تجربه کرد.

 با انواع سبک‌های ادبی آشنا می‌شویم.

 با هم‌کلاسی‌های علاقه‌مند به ادبیات و فرهنگ این سرزمین آشنا می‌شویم.

 تمرین‌های خود را به اشتراک می‌گذاریم و تمرین‌های هم‌کلاسی‌ها را مشاهده می‌کنیم و با نگرش‌های متفاوت آشنا می‌شویم.

و در نهایت مهم‌ترین تأثیر هرکدام از دوره‌های دمی پیش دانا اینست که با خواندن هر دوره، یک نگاه جدید به زندگی پیدا می‌کنیم. 

سفر در زمان با خردمندان و دانایان

چگونه می‌توان در دوره‌های دمی پیش دانا، شرکت کرد؟

در وبسایت باغ‌آینه، شما -از هرکجای جهان- با تهیّه یک اشتراک می‌توانید به همه‌ٔ دوره‌های وبسایت باغ‌آینه دسترسی داشته باشید. 

 

آیا این دوره‌ها بر اساس منابع خاصی طراحی شده‌اند؟

بله بسیاری از منابع گردآوری شده‌اند تا محتوایی جامع و کامل منتشر گردد و در صورت استفاده از منبع خاص، تک‌تک منابع مرتبط با آن جلسه ذکر می‌شوند 

آیا دوره‌ها در سطحی هستند که بدون تخصّص ادبی بتوان به خوبی از آن‌ها استفاده کرد؟

بله. تمام دوره‌های باغ‌آینه به زبان ساده طرّاحی شده است تا فهم آن برای افراد با سطح‌های مختلف و متفاوت، میسّر باشد. باغ‌آینه در هر جلسه شما را همراهی می‌کند تا کاملاً در جریان کارگاه قرار بگیرید و تمام جزییات را بیاموزید. خوانش درس‌ها آسان است و انجام تمرین‌های هر درس نشان از آمادگی برای ورود به جلسه بعد خواهد بود.

در حال حاضر کدامیک از دوره‌های دمی پیش دانا منتشر شده است؟

در حال حاضر دورهٔ «دمی پیش دانا | سهراب سپهری» و «دمی پیش دانا | مولانا» آغاز شده است و درس‌های آن به تدریج روی وبسایت بارگذاری و منتشر می‌شوند و پس از آن دوره‌های «دمی پیش دانا | مهدی اخوان ثالث» و «دمی پیش دانا | فردوسی» نیز آغاز خواهند شد. امید است که عمری باقی باشد و دیگر دوره‌های دمی پیش دانا نیز بارگذاری و منتشر شوند تا تمام فارسی‌دانان جهان با کمترین هزینه‌ها و به راحتی بتوانند یکبار برای همیشه نوشته‌های دانایان این سرزمین را بخوانند و با نگاهی نو به زندگی بنگرند.

 

درود
هنگام به کام
فرهنگ‌دوست عزیز
عضویت در باغ‌آینه، رایگان و سریع است و کافی‌ست برای خودتان نام و رمز عبور تعیین کنید.
شما با عضویت در باغ‌آینه، به بخشی از درس‌های باغ‌آینه دسترسی پیدا می‌کنید.
همچنین اگر از عضویت در باغ، رضایت داشتید می‌توانید با خرید اشتراک به تمام نوشته‌های اختصاصی باغ نیز دسترسی پیدا کنید.
دوست عزیز؛
اگر با باغ‌آینه آشنا نیستید و ترجیح می‌دهید درباره باغ بیشتر بدانید، می‌توانید بخش درباره ما را مطالعه کنید یا به نظرات دانشجویان باغ، نگاهی بیندازید و دقیق‌تر به این پرسش فکر کنید که آیا باغ‌آینه برای شما مناسب است یا نه؟

آیا خواندن این محتوا برای شما مفید بود؟