کلاس کار و آفرینش کودکان

مدرس : سرکار خانم آسمانه عطارد

تعداد ساعت دوره : هفته ای دو جلسه ( هر جلسه یک ساعت )

هزینه : تماس بگیرید

اطلاعات تماس

    خلاقیت یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که هر فرد باید آن را در وجود خود پرورش دهد بالاخص در کودکان نیز این ویژگی باید بیش از سایر افراد رشد یابد ، کودک در این کلاس به استفاده از خلاقیت خود در کارهای شخصی و روزانه تشویق میشود ، کلاس های کار و آفرینش یا کار و خلاقیت یکی از جدیدترین انواع کلاس های کودکان می باشد که بار علمی و اجتماعی بسیار قوی دارد در این کلاس ها مربی سعی دارد کودکان را با مشاغلی که امروزه در اجتماع رواج دارد آشنا سازد تا بدین صورت کودک بتواند به علایق خود پی ببرد و همچنین آشنایی ابتدایی با تمام مشاغل داشته باشد البته این آشنایی به هیچ عنوان در غالب کلاس و آموزش های سخت صورت نمیگیرد ، از جمله دستاورد های این کلاس افزایش خلاقیت کودک و تشویق او بر استفاده ی بیشتر از خلاقیت خود در برطرف کردن نیاز های شخصی خودش می باشد . مربیان کلاس کار و دانش از روانشناسان حاذق استان البرز می باشند که با در نظر گرفتن اصول روانشاسی میتوانند کودکتان را به بهترین شکل در مسیر موفقیت هدایت نمایند . علاوه بر این موارد کلاس کار و آفرینش مستقیما بر خلاقیت کودکان تاثیر می گذارد .

    موسسه ی فرهنگی هنری باغ آینه اولین موسسه ی فرهنگی است که برگزار کننده ی کلاس های کار و آفرینش تحت نظارت مربیان با تجربه می باشد و تا کنون نیز با حجم عظیمی از استقبال ها مواجه شده است و این موضوع باعث خرسندی ما می باشد که توانسته ایم به عنوان یک موسسه ی فرهنگی گامی کوچک در ارتقاء سطح فرهنگی جامعه برداریم امید است که با تلاش های پی در پی بتوانیم کودکانی با اعتماد به نفس و با استعداد در حوزه های شغلی مشخص تحویل جامعه دهیم.

    کلاس های کار و آفرینش یکی از تاثیگذار ترین کلاس هایی است که از نظر روانشناسان باید در مدارس نیز اجباری شود زیرا به واسطه ی این نوع آموزش ها است که توانایی ها و استعدادهای کودک شناسایی می شود در زمان های گذشته تعداد افرادی که قدم در راهی می گذاشتند و قصد ساخت آینده ی خود را داشتند اما در اواسط مسیر متوجه می شدند که راه درستی را انتخاب نکردند بسیار زیاد بود و حی شاید خود شخص شما که مخاطب و خواننده ی این مطلب هستید بار ها و بار ها فکر کرده باشید که استعداد بی نظیری در حوزه ی شغلی دیگری داشتید و اگر راه دیگری در پیش می گرفتید موفق تر بودید.

    باوجود تمام این مشکات و الهام گرفتن از همین موارد بود که تصمیم گرفته شد تا کودکان نسل جدید را با روش ها و متدهای آموزشی خاصی راهنمایی کرد و به سمت موقیت سوق داد.

    شاید خیلی از مشاغل برای انسانها جذابیت داشته باشد اما فقط از دور برای ما خوش آیند است و جذابیت دارد این موضوع امری طبیعی است که زیرا بر اساس ظاهر هیچ تصمیمی نمی توان گرفت و حتما باید به بطن قضیه رجوع کرد تا با خطرات و شرایط آشنا شد انتخاب مسیر آینده کودکان نیز به همین نحو است کودک باید قدم در راهی بگذارد که به آن علاه دارد و علاوه بر این با تمام سختی های راه نیز آشنایی داشته باشد تا بتواند به درستی تصمیم گیرد .

    کلاس های کار و آفرینش دقیقا بر همین موضوع تمرکز دارد و کودک را با مشاغل مختلف ، نوع کار آنها ، شرایط مشاغل گوناگون ، مزیت ها ، معایب ، ابزارهای کاری و… آشنا می سازد به واسطه ی این آشناسازی است که یک شخص می تواند با ثبات بیشتری قدم در راهی بگذارد و با تمام مشکلات و سختی هایی که به آن مطلع است راهی را برای آینده ی خود انتخاب کند به همین ترتیب است که در آینده می توانیم شاهد افراد متخصص در تمام حوزه های اجتماعی باشیم.

    همنطور که در قسمت قبل نیز به این موضوع اشاره کردیم مربیان کلاس کار و دانش از بهترین روانشناسان البرز می باشند این موضوع نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا والدین گرامی اطمینان دارند که فرزندشان تحت نظارت فردی با تجربه و کار آزموده است که با تمام اصول روانشناسی تربیت فرزند سالم آشنایی دارد و در به کارگرفتن این اصول خلاقیت بالایی دارد و می تواند بهترین روش ها را به کار گیرد تا کودکی سالم تحویل جامعه دهد .

    در کلاس های کار و آفرینش از متدهای مونته سوری الهام گرفته شده است که در قسمت های بعد اشاره ی بیشتری به این متد آموزشی خواهد شد ، روش های مونته سوری که در کلاس کار و آفرینش مورد استفاده قرار گرفته می شود قدمتی بیش از یک قرن دارد که در کشورهای دیگر سالیان سال است که در تربیت فرزندان از آن استفاده می شود ولی در ایران به تازگی این متد آموزشی شناسایی شده است و در برخی از مدارس و آموزشگاه ها از این روش آموزشی برای تربیت افراد موفق استفاده می شود .

    در قسمت های قبل به این موضوع اشاره کردیم که این نوع اس بر پایه ی متد آموزشی مونته سوری می باشد حال می خواهیم توضیحات بیشتری در مورد متد مونته سوری ارائه دهیم تا از اهمیت این موضوع آشنایی بیشتری پیدا کنید .

    اصول کلی که در این کلاس ها حاکم می باشد بر مبنای رشد طبیعی کودک و برطرف کردن نیازهای طبیعی فرد است که شاید مهم ترین نکته ای است که متاسفانه در نظام آموزشی کشور عزیزمان فراموش شده است و تمام سعی ما به عنوان یک موسسه ی فرهنگی و هنری ایجاد جرقه ای در نحوه ی تربیت و رشد فرزندان ایران زمین است و همواره بر این نکته تاکید داشتیم که کودکان ما آینده سازان ما خواهند بود و به همین جهت است که همواره به دنبال یافتن متدهای آموزشی مناسب و تاثیرگذار هستیم.

    روش های مونته سوری که در کلاس ها کار و آفرینش از آن بهره گرفته می شود را نخستین بار ” ماریا مونته سوری ” بداع کرد و ماریا مونته سوری سال ها رفتار کودکان را مورد مطالعه ی دقیق قرار داد و در نهایت به این نتیجه رسید که کودک به هیچ عنوان به نتیجه ی کار توجهی ندارد و تنها روش انجام کار و رضایت از روش را مد نظر دارد علاوه بر این مورد کودکان بخاطر بی تجربگی همواره به دنبال کسب تجربه هستند به همین منظور اشتیاق خاصی برای انجام کارهای تکراری دارند .

    متد آموزشی مونته سوری طیف گسترده ای از تجربه های مختلف در اکثر زمینه های اجتماعی را برای کودک به ارمغان می آورد که به واسطه ی این تجارب است که کودک میتواند در آینده زندگی راحتی داشته باشد .

    در حالت کلی هدف بازی های مونته سوری تقویت قدرت ذهن و مغز کودک و ایجاد توانایی کودک در فعالیت هایی است که به واسطه ی دست های کودک انجام می شود.

    این کلاس تنها برای رده ی سنی کودک و خردسال نمیباشد بلکه برای چند گروه سنی برگزار می شود :

    • کلاس کار و آفرینش برای کودکان نوپا ( تا سه سالگی ) این کلاس برای کودکانی در این سن بسیار مفید است زیرا با ایجاد محیطی امن و جذاب و فعالیت های هدفمند ودکی مستقل و دارای قدرت تصمیم گیری تربیت می نماید که این نکات مثبت باعث پرورش کودک به عنوان فردی سالم و قدرتمند می شود .
    • کلاس کار و آفرینش برای کودکان 3 تا 6 سال این کلاس در این رده ی سنی نیز بسیار مفید است زیرا نحوه ی ارتباط محترمانه را به کودکان آموزش می دهد ، در مورد علم ریاضیات و آزمایشات علمی نیز آموزش هایی صورت می گیرد البته این آزمایش ها و روش های آموزشی تماما در قالب بازی صورت می گیرد شاید یکی از نکات مثبت آن نیز همین عامل باشد که باعث یادگیری بیشتر فرد می شود، این متد نه تنها با آموزش های سنگین شخص را از یادگیری بیشتر بیزار نمی کند بلکه فرد روز به روز به سمت یادگیری بیشتر تشویق می شود.
    • دوره های دیگری از این کلاس برای کودکان در سن 6 تا 9 الی 12 سال برگزار می شود که به این کودکان اجازه ی اکتشافات علمی داده می شود و از اعتماد به نفس کودک استقبال و تی حمایت می شود .
    • همچنین این کلاس ها برای رده ی سنی نوجوان نیز قابلیت برگزاری دارد و موردی که برای این افراد به ارمغان می آورد حمایت در ورود به حوزه های علمی پیچیده تر و آموزش برای ایجاد روابط فردی و اجتماعی قوی تر می باشد.

    بازی در عمل :

    یکی از فعالیت هایی که در این مورد توسط کودک انجام می شود آشنایی با ابزرا و وسایل ابتدایی و ضروری برای حفظ سلامتشان است ، کودک باید با بازی های متنوع با نکات بهداشتی آشنایی پیدا کند و بداند از چه طریقی و با چه ابزاری می تواند سلامت خود را حفظ کند.

    یکی از بازی هایی که در این مرحله انجام می شود شست و شوی وسایل بازی کودک توسط خودش است با این کار کودک متوجه می شود اسباب بازی هایی که در طول روز با آنها سر و کار دارد دارای میکروب هایی هستند که باعث انتقال بیماری می شوند و نیاز به شست و شو دارند و مهم ترین تاثیر این روش این است که کودک با ابزارهای شست و شو که در خانه موجود است آشنایی پیدا می کند .

    کودکان در سنین مختلف علاقمند به انجام مراح مختلف هستند برای مثال کودکانی که سن کمتر از سه سال دارند از پیروی کردن مراحل خاص لذت می برند زیرا این کودکان به دنبال کسب تجربه هستند و باید کارهای مختلف را چدین بار تمرین کنند تا مکه ی ذهنشان شود در این بازی نیز این مورد در نظر گرفته می شود و هر مرحله از انجام کار به کودکان در سنین مختف سپرده می شود و گاها تمام مراحل شست و شو را به کودک سپرده می شود تا بتواند به تمام مراحل واقف شود.

    یکی از جالب ترین بازی ها در این مورد درست کردن و خوردن صبحانه به وسیله ی خود کودک است این مورد نقش بسزایی در پرورش کودک مستقل دارد زیرا کودکان تا مدت ها برای برطرف کردن نیازهای خوراک به والدین وابسته هستند اما این کاس ها با امکاناتی که فراهم کرده است می تواند این وابستگی شدید را از بین ببرد و کودکی مستقل را تربیت نماید که حتی در سنین کم نیز برای برطرف کردن نیاز خود به والدینشان وابسته نباشند.

    مهارت های حرکتی که مستلزم دقت است:

    در این مورد کودکان را با طبیعت و نحوه ی استفاده هرکدام از اجزاء طبیعت را یاد می گیرد به فرض در این مرحله کودک با درخت آشنا می شود و خود کودک به شخصه  آموزش می بیند که این درخت می تواند چه استفاده هایی در برطرف کردن نیاز هایش دارد و مهم ترین حسن این مرحله این است که به کودک اجازه داده می شود تا با قوه ی تعقل و تکیه بر توانایی اعضای بدن خود فعالیتی از جمله استفاده از چکش را داشته باشد .

    کودکان از انجام چنین کارهایی لذت می برند ، کود در این سن یادمی گیرد که می تواند خودش چنین فعالیتی داشته باشد و همین وضوع باعث می شود با اعتماد به نفس در آینده فعالیت های بزرگ تر را انجام دهد .

    استفاده از ابزارهای فنی مثل استفاده از چکش های کوچک یا استفاده از پیچ و مهره ها بیشتر برای پسرها جذابیت دارد اما دخترهایی در این سن نیز به فعالیت هایی از قبیل دوختن یا برش پاچه و کاغذ اشتیاق بسیاری نشان می دهند با این کا به توانایی های خود ایمان می آورند و در آینده قادر به فعالیت های پیچیده تر خواهند شد.

    یکی دیگر از فعالیت هایی که اکثر کودکان به آن علاقه ی خاصی نشان می دهند جارو کردن داخل کادر است این بازی به این صورت است که کودک باید موادی مثل خرده کاغذ یا تیله های رنگی را در داخل کادر مشخصی جمع آوری نماید البته این فعالیت قابلیت های بسیاری به کودک اعطاء می کند که یکی از آنها افزایش قدرت تمرکز و قدرت استفاده از دست ها که باعث هماهنگی بین ذهن و دست می شود.

    معرفی ابزاری که مشاغل مختلف با آن سرو کار دارند :

    این مورد یکی از بهترین و تاثیر گذار ترین قسمت های این آموزش است ، کودک باید با تمام مشاغل آشنایی پیدا کند چه بسا با این کار استعداد کودک تشخیص داده شود و با تقویت این قدرت بتوان کودکی با استعداد و قوی پرورش داد .

    در این مورد کودکان را در معرض آشنایی با ابزارهای پزشکان ، مهندسان ، کارمندان و… قرار می دهند و همچنین کودکان با دوستان خود وارد بازی هایی می شود که کاملا نقش یک فرد پزشک را ایفا می کند و ابزاری که در اختیارش قرار می دهیم استفاده می کند و علاوه بر آشنایی با این ابزارها با نحوه ی کارکرد آن نیز آشنایی اندکی پیدا می کند .

    یا این که کودکان نقش کارمندان اداری را ایفا می کنند و بدین وسیله با ابزارهای مختلف از قبیل چسب ، منگنه و… آشنایی پیدا می کنند .

    همچنین کودکان را در محیط هایی مشابه مکان هایی که مهندسان با آن سر و کار دارند قرار می دهیم بدین شکل است که کودک با نحوه ی کار مهندسان آشنا می شود و می تواند با ابزارهای آن فعالیت هایی انجام دهد تا بتواند  از این طریق آشنایی کامل با ابزارهای این قشر پیدا کند.

    در این مسیر است که کودک می تواند به علایق خود پی ببرد و والدین و مربیان می توانند استعداد کودک را تشخیص دهند .

    فعالیت هایی با استفاده از دست ها ی کودک :

    در این مرحله مهره هایی کوچک در اختیار کودک قرار می دهند که با قوه ی اختیار و استفاده از دستانش این مهره باید مهره ها را نخ کنند این مورد فعالیتی بسیار مفید برای کودک می باشد با این کار است که قدرت تمرکز و هماهنگی بین اعضای بدن کودک افزایش میابد.

    آموزش ریاضی در قالب بازی :

    در این روش از ابزار و مواد مختلف استفاده می شود تا از این طریق به کودکان آموزش دهند در این روش از شن ، سنگ ریزه و… استفاده می شود تا در قالب بازی و خلاقیت کودک با اعداد آشنایی پیدا کند.

    این روش در یادگیری اعداد فوق العاده است و علاوه بر یادگیری کودک میتواند از دستان و قوه ی فکر خود استفاده کند تا اعداد را به درستی بنویسد.

    یکی دیگر از ابزارها کارت هایی هستند که روی آن اعدادی نوشته شده است و مهره هایی در اختیار کودک قرار می دهند تا با دیدن کارت و عدد روی آن مهره هایی را در زیر آن بچیند و این مورد نیز تاثیر به سزایی در آموزش کودک دارد.

    در مورد آموزش های ریاضی نیز در هر دوره به شیوه ی خاصی آموزش داده می شود بستگی به قابلیت کودک و تعداد دوره هایی که گذرانده است این آموزش ها شکل خاصی به خود می گیرد.

    آموزش کلمات :

    در این روش نیز کلمات به کودکان آموزش داده می شود اما این آموزش در قالب کارت های کوچکی است که اشکال مختلفی روی آن قرار دارد برای مثال در مرحله ی آموزش وسایل نقلیه کارت هایی با عکس هایی از وسایل نقلیه در اختیار کودک قرار داده می شود که نحوه ی هجی کردن این کلمات نیز آموزش داده می شود و کودک علاوه بر آشنایی با وسیله ی نقلیه میتواند در هجی کردن کلمات نیز مهارت لازم را پیدا کد.

    البته این مرحله فقط شامل آموزش کلمات مربوط به وسیله ی نقلیه نمی باشد بلکه در تمام حوزه ها نیز این هجی کردن و آشنایی از طریق کارت وجود دارد .

    قسمت علمی :

    یکی دیگر از جبه های مثبت این آموزش انجام آزمایش های علمی است البته این قسمت فقط مربوط به آزمایش های علمی نمی باشد بلکه در این مورد کودکان قابلیت تشخیص موجودات زنده و غیر زنده را پیدا خواهند کرد و این مورد نیز ابزار خاص خود را دارد و با استفاده از تصاویر به کودک آموزش داده می شود و در مرحله ی بعدی کودکان را با آزمایش های علمی آشنا می نماییم .

    در مرحله ی آزمایشات علمی تعدادی ابزار در اختیار کودک قرار می دهیم تا بتواند شناور بودن و ته نشین شدن را درک کند و با آزمایش های مختلف این کار را انجام میدهد تا کودک به درک کامل از این قضیه برسد.

    و یا آزمایش هایی تحت عنوان تشریح اجزاء سیب زمینی یا سایر میوه ها انجا می شود که کودک با بافت میوه های مختلف آشنایی پیدا کند و حتی در مراحل بالاتر به بررسی این مواد زیر میکروسکوپ پرداخته می شود که این مورد نیز برای کودکان بسیار جذاب است .

    البته در مورد آزمایش های علمی تنوع بسیار زیادی وجود دارد که در هر دوره به تعداد خاصی از ان آزمایش ها رسیدگی می شود.

    خلاقیت کودک :

    همانطور که مستحضر هستید خلاقیت یکی از مهم ترین خصوصیات است که همواره باید بر تقویت آن در کودک متمرکز باشیم کودکی که از خلاقیت خود در تمام امور استفاده می کند قابلیت پیشی گرفتن از هم سن و سالان خود در تمام امور را خواهد داشت به همین جهت باغ آینه به عنوان یک موسسه ی فرهنگی و هنری به برگزاری کلاس هایی اقدام می نماید که مستقیما بر رشد خلاقیت افراد تاثیر می گذارد.

    کلاس کار و آفرینش نیز یکی از آموزش هایی است که به کودک می آموزد از وسایل دور ریختنی استفاده کند و ابزار کاربردی و خلاقانه ای بسازد با این روش خلاقیت کودک شکوفا میشود و در زندگی بیش از افراد دیگر بر توانایی های فردی خود متکی می شود و در هر کاری خلاقیت خود را به کار می گیرد تا بهترین را رائه دهد.

    کلاس های کار و آفریش اثرات مثبتی در کودک ایجاد می نماید و به نوعی قدرت بسیاری به کودک می دهد تا بتواند در آینده قدرت تصمیم گیری بسیاری داشته باشند و با اعتماد به نفس بالایی رفتار نمایند و در آینده به فردی موثر و علاقمند به شغل خود باشند .

    خلاقیت کودک در این کلاس ها تا حدی افزایش می یابد که در زندگی به توانایی های فردی و خلاقیت خود بیشتر از سایرین متکی خواهد شد.

    دراقع این کلاس به گونه ای می باشد که والدین کودک از ابتدا راه موفقیت فرزندشان را تشخیص می دهد و به راحتی برای رسیدن به آن برنامه ریزی می کنند تا کودکشان را به بهترین شکل هدایت نمایند.

    در پایان این کلاس ها کودک متوجه اهمیت نظم در زندگی و کارهای شخصی خود می شود و آن را به عنوان اولین رکن موفقیت خود می داند و در آینده نیز همواره بر آن تاکید خواهند داشت .

    هماهنگی در کارها نیز یکی دیگر از مواردی است که کودک به آن واقف می شود کودک بعد از این کلاس ها متوجه می شود که باید بین حرکات خود و اعضای بدنش هماهنگی داشته باشد .

    افزایش قدرت تمرکز نیز یکی دیگر از فرآیندهایی است که پس از پایان این دوره ها برای کودک حاصل می شود نه تنها کودکان بلکه همه ی انسان ها برای رسیدن به حس آراش نیاز به افزایش قدرت تمرکز خود دارند در این کلاس ها باتوجه به فعالیت هایی که انجام می گیرد قدرت تمرکز کودک افزایش میابد .

    نکته ی دیگری که حاصل از این کلاس ها می باشد افزایش حس استقلال کودک می باشد ، حس استقلال در هر فردی از جمله نکات مثبت می باشد اغلب کودکان تا سن نوجوانی بسیار وابسته به والدین خود می باشد اما این وابستگی از جمله روش های غلط تربیتی می باشد که باید در رفع این وابستگی بسیار تلاش کرد گاها این وابستگی بسیار طولانی می شود که نکته ی منفی شخصیتی محسوب می شود و عموما شاهد شکست و ضعف این افراد خواهیم بود .

    پس باتوجه به اهمیت حس استقلال طلبی باید به دنبال راهی برای افزایش این حس در کودکان باشیم که این متد آموزشی دقیقا روشی برای افزایش این حس در کودک می باشد .

    کودک پس از پایان این دوره به حدی متکی به خود و قابلیت هایش می شود که تا حد بسیاری زیادی تمام فعالیت های روزمره ی خود را انجام می دهد ، البته به واسطه ی فعالیت هایی که در این کلاس ها انجام می شود کودک بیش از پیش با قوه ی تفکر و به کار گیری خلاقیت در امور روزمره ی خود آشنا می شود و این مهم ترین دستاورد کلاس کار و آفرینش است پس از پایان این دوره ها تصورات کودک کاملا تغییر می کند و هیچ وسیله ای را دور ریختنی نمی بیند زیرا در این کلاس ها آموزش هایی می بینند که باعث می شود با استفاده از خلاقیت خود از وسایل دور ریختنی بهترین استفاده را داشته باشد و به یک وسیله ی کاربردی تبدیل نماید.

    والدین باید توجه داشته باشند که کودکان سرمایه ی ما هستند پس همواره باید سعی داشته باشیم تا کودکانی با اعتماد به نفس تحویل جامعه دهیم .

    اهمیت کلاس کار و آفرینش :

    افزایش خلاقیت کودک

    افزایش اعتماد به نفس کودکان

    افزایش توانایی های فردی کودک